Stanoví jej z Evropská směrnice 2010/31/EU (EPBD), jež byla do našich zákonů implementována Zákonem o hospodaření energií 406/2000 Sb. - zákon 61/2008 Sb. K tomuto zákonu jsou prováděcí vyhlášky, mimo jiné i vyhláška 264/2020 Sb. a novelou 222/2024 Sb.
Průkaz platí 10 let a každá budova se hodnotí z pohledu spotřeb energií na vytápění, přípravu teplé vody, osvětlení, chlazení, větrání a případnou úpravu vzduchu. PENB ztrácí platnost dříve, pokud proběhne větší změna dokončené budovy, např.: zateplení obálky, výměna oken, instalace FVE, TČ nebo rekuperace, změna vytápěcího systému, změní se způsob užívání budovy nebo její vnitřní členění (např. z kanceláře se stane ubytovna).
Průkaz je vyžadován již od 1. 1. 2009 například pro získání stavebního povolení a předkládá se spolu s projektovou dokumentací Stavebnímu úřadu.
Je grafické označení budovy, které je srozumitelné i pro naprostého laika. Jedná se o obdobu energetického štítku, který je užíván u elektrospotřebičů. Je praktickým vyjádřením požadavku ČSN 73 0540-2 na tepelně technické vlastnosti obálky budovy. K tomuto Energetickému štítku je ještě vydáván protokol, v němž jsou uvedeny výchozí hodnoty.
Zásadní rozdíl oproti energetickému průkazu budovy je v tom, že energetický průkaz hodnotí budovu s ohledem na spotřebu energie, ale energetický štítek hodnotí budovu s ohledem na její tepelně technické vlastnosti. Jde o zcela odlišné dokumenty.
Značnou výhodou energetického štítku je, že hodnotí pouze obálku budovy a při jeho použití u posuzování vlivu zateplení budovy nedochází ke zkreslování výsledku vlivem jiných veličin než jsou tepelně technické vlastnosti zateplení.
Energetický audit je:
1. komplexní analýza všech energií v domu z pohledu jejich spotřeb energií
2. nalezení technicky i ekonomicky možných opatření, která povedou ke snížení spotřeby energií a k levnějšímu provozu
Jeho zpracování se řídí vyhláškou 140/2021 Sb. Energetický audit jsou oprávněny zpracovávat osoby, jež jsou pro tuto činnost přezkoušeny a jsou zapsány do seznamu vedeného na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
✅ 1. Metodika výpočtu energetické
náročnosti
148/2007 Sb.:
Používala zjednodušené
výpočty s měsíčním krokem.
Zohledňovala méně faktorů,
méně přesná pro složitější technologie (např. chlazení, rekuperace, FVE).
222/2024 Sb. (novela 264/2020):
Zavádí hodinový výpočtový
krok pro budovy s chlazením, úpravou vlhkosti nebo vlastní výrobou
elektřiny.
Přesnější simulace, lepší vyhodnocení skutečného
chování budovy.
✅ 2. Průkaz energetické náročnosti
budovy (PENB)148/2007 Sb.:
PENB měl jiný vizuální
formát, méně informací.
Hlavní důraz na spotřebu
energie pro vytápění.
222/2024 Sb.:
PENB má modernizovaný
formát s detailnějším rozpisem energií (vytápění, chlazení, ohřev TV,
osvětlení, pomocná energie).
Zahrnuje emisní složku
(CO₂) a hodnocení primární neobnovitelné energie.
✅ 3. Požadavky na nové budovy148/2007 Sb.:
Neřešila budovy s téměř
nulovou spotřebou energie (BTNSE) – pojem neexistoval.
222/2024 Sb.:
Stanovuje přísné požadavky pro
nové stavby:
Musí být budovy s téměř
nulovou spotřebou energie (BTNSE).
Vyšší požadavky na tepelnou
ochranu obálky budovy a využití OZE.
✅ 4. Zohlednění obnovitelných zdrojů
energie148/2007 Sb.: pouze okrajově
222/2024 Sb.: důkladně zohledňuje FVE,
tepelná čerpadla, solární systémy, větrání s rekuperací, apod.
✅ 5. Soulad s evropskou legislativou148/2007 Sb.: starší směrnice, nedostatečně
reflektovala vývoj v EU.
222/2024 Sb.: plně implementuje směrnici
2018/844/EU a další předpisy EPBD (Energy Performance of Buildings
Directive).